Чорна п'ятниця: правила повернення товарів, які вам не підійшли

Вже 26 листопада стартує чорна п'ятниця, час коли можливо придбати речі та подарунки зі знижками. Ми розповімо що і як робити, щоб повернути ті речі які вам не підійшли.

Як повернути товар в Україні: правила повернення покупок

Усе, що стосується повернення товарів в Україні, регулюється Законом України "Про захист прав споживачів". Не варто забувати, що у покупця є право обміну товару чи його повернення, щоправда, за деяких умов. 

Як повернути товар належної якості

Товар належної якості – це товар, який відповідає заявленим характеристикам та не має недоліків. У покупця може бути безліч причин для повернення – не той колір, форма, вид.

Якісні товари можна повертати за таких умов: 

  • протягом 14 днів з моменту придбання;
  • за наявності чека;
  • якщо він не входить до переліку товарів, які не можна повертати;
  • ви не користувалися ним;
  • він зберіг товарний вигляд, зберіг усі пломби та ярлики, не був пошкодженим;
  • він не був у використанні;
  • він упакований у тому вигляді, в якому ви його придбали.

Отже, якщо придбаний товар відповідає усім критеріям, перерахованим вище, для його повернення або обміну ви маєте взяти чек та документ, який засвідчує особу. Зазвичай, процедура нескладна: продавець оглядає товар, затверджує, що з ним усе гаразд і пропонує скласти заяву на повернення коштів чи обмін. До заяви додається товарний чек (про всяк випадок краще зробити копію чека і залишити її собі). Частіше за все, якщо платили карткою, гроші протягом декількох банківських днів мають надійти на рахунок, готівку ж віддають відразу.

Повернути той товар, яким ви користувалися, не вийде, лише якщо він виявиться неналежної якості. 

Як повернути товар неналежної якості

У Законі України "Про захист прав споживачів" є розділ, присвячений товарам неналежної якості. За документом, у разі неналежної якості товару, продавець має пропорційно зменшити його ціну для покупця, усунути наявний недолік, обміняти на товар належної якості без доплат, відшкодувати гроші на усунення недоліку чи взагалі повернути гроші.

Основою для таких дій є чек, розрахунковий документ або гарантія (технічний паспорт товару, який затверджує дані про дату придбання та про гарантійний термін). Повернення товару неналежної якості також має відбутися протягом 14 днів з моменту придбання, або за гарантією. 

Ви звертаєтеся до продавця, інформуєте про товар неналежної якості та демонструєте документи на нього. Продавець має прийняти неякісний товар. У разі, якщо товар великогабаритний (від п'яти кілограмів) – доставку має оплатити продавець. До речі, така норма діє і для тих онлайн-магазинів. 

У разі, якщо йдеться про електротехніку чи побутові пристрої, продавець влаштовує перевірку, з чиєї провини виник недолік. Покупець має гарантоване право брати участь у перевірці товару. 

Експертиза має бути влаштована протягом трьох робочих днів з моменту отримання товару неналежної якості покупцем.

Якщо вина продавця доведена, то покупець має право:

- вимагати повернення коштів за товар неналежної якості;

- вимагати заміни товару неналежної якості;

- вимагати ремонту товару неналежної якості (протягом 14 днів несправності мають бути усунені).

Якщо ж експертиза довела провину покупця, то за такий товар продавець не несе відповідальності. Компанія або магазин можуть запропонувати сервісний ремонт за гроші покупця. Також продавець має право вимагати відшкодування з боку покупця за експертизу та доставку товару, якщо така здійснювалася коштом продавця.

Покупець може оскаржити результати гарантійної експертизи у судовому порядку. 

Які товари не можна повертати

Наразі споживачі мають користуватися Переліком, який було затверджено, ще у 1994-му Кабміном. Йдеться про товари належної якості, які не можна повертати:

  • продовольчі товари
  • лікарські препарати
  • предмети особистої гігієни
  • товари для новонароджених
  • деякі категорії дитячих іграшок
  • тканини, які продають метрами
  • килимові вироби, які продають метрами
  • скатертини та клейонки, які продають метрами
  • спідня білизна
  • постільна білизна
  • друковані видання
  • пиломатеріали
  • інструменти для манікюру
  • ювелірні прикраси

Увага! Існують випадки, у яких можна повернути та товари з зазначених категорій. Наприклад, якщо ви придбаєте молоко, а вдома виявиться, що воно протерміноване, або якщо ви придбаєте вершкове масло з пліснявою. Просто завжди зберігайте чек і не лінуйтеся повертати зіпсоване до магазину. Вам мають повернути гроші або замінити на товар належної якості.

Власний досвід. У журналіста Depo.ua був досвід, коли провізор в аптеці пробив антибіотик, який коштував під тисячу гривень, проте поклав до пакета ліки іншого дозування, яке мені не підходило. Щойно я помітила помилку, одразу повернулася до аптеки. Звісно, я мала чек при собі. Провізор вибачився і замінив ліки.

Інший випадок з аптеки довів, що провізор не знала своїх прав, а я не знала своїх. Я замовила ліки, мені їх пробили, я віддала гроші. Поки провізор клала ліки до пакета, мені зателефонувала лікарка і змінила призначення. Я попросила повернути гроші, проте товар вже було проведено через касу. Провізор довго сперечалася та лаялася, але гроші повернула. Як я розумію тепер, я, де-юре, не мала права цього вимагати. 

Як повернути товар без чека

Візьміть за звичку завжди брати чек, за будь-яких умов. Неважливо, чи купили в онлайн-магазині чи придбали у звичайному. Проте, навіть якщо нафейлили чи просто загубили чек, можна прийти до магазина, де здійснили покупу, і написати заяву на ім’я директора про бажання отримати копію товарного чека. Наразі магазини мають бути забезпечені розрахунково-касовими апаратами, а продавці – зберігати касові стрічки з даними про продаж товарів впродовж трьох років. 

Якщо адміністрація магазину не хоче йти назустріч, вимагайте запис з камер спостережень. Цей доказ можна використовувати у суді, якщо до цього дійде справа. 

Чи можна повернути товар з розпродажу

Так, звісно, товар з розпродажу можна повернути. Керуватися потрібно звичайними правилами, які діють при поверненні товарів належної та неналежної якості. Якщо усі вимоги дотримано, то ви отримаєте за товар рівно стільки, скільки заплатили під час розпродажу, що має посвідчувати товарний чек.

Як повернути товар, придбаний за кордоном

Усе залежить від країни, де придбано товар, та від її законів. Краще перед тим, як придбати товар у закордонному онлайн-магазині, ознайомитися з правилами повернення. Частіше за все, таку інформацію розміщено у самому низі стартової сторінки чи у відповідних вкладках зверху. 

Безліч магазинів пропонують гарантію, якою можна скористатися, якщо у вашому регіоні є офіційний представник компанії. Практика показує, що повернути річ, яка не підійшла, але є належної якості, не так вже й просто. Доведеться багато комунікувати з іноземним продавцем, оплачувати самостійно доставку і так далі. У випадку, якщо придбали товар неналежної якості  – буде трохи легше. 

Якщо йдеться про придбання одягу, то здебільшого правила повернення схожі на українські. Але, наприклад, у США повернути можна усе. Це може бути ліфчик, труси, косметика, подарунок від бабусі. Головне мати чек, навіть бирка не потрібна. Не можна повернути лише товар, який йшов у якості подарунку в акції на кшталт "купи 2, отримай 3-ий у подарунок". Скажу більше, якщо ви придбали товар, а через декілька днів побачили на нього знижку, можете вимагати і знижку на свій, вже куплений товар. Магазин може віддати різницю грошима, а може запропонувати купон чи знижку на наступний. 

Також у європейських магазинах завжди покладуть чек і запевнять, що річ можна обміняти чи повернути. Головне одразу запитати, скільки днів маєте та на які групи товарів умови повернення не розповсюджуються. 

Власний досвід. В мене є досвід замовлень лише на сайті iHerb, де непорозумінь ніколи не виникало, та на AliExpress. З останнім, як на мене, усе просто. Треба ретельно ознайомитися з правилами повернення у продавця, у якого плануєте придбати річ. Також варто звернути увагу на відгуки, аби ознайомитися з досвідом інших: наприклад, чи повертає продавець неякісний товар, чи спілкується з покупцем. Якось мені прийшли порвані рукавички, гроші за них повернули одразу. Ще одного разу не отримала посилку з купальниками та сукнями вартістю 30 доларів. Я подала на відшкодування. Гроші прийшли досить швидко, а через місяць після того, як термін доставки вийшов, – прийшла і моя посика. Тут головне слідкувати за термінами й не пропускати момент, коли гроші можна повернути. 

 

Джерело: depo.ua