Інформаційний простір Криму за минулий рік змінилося до невпізнання. На півострові майже не залишилося засобів масової інформації, які раніше були відомі місцевим жителям, - пише у статті на Slon.ru кримський незалежний журналіст Сергій Мокрушин. - Хтось із журналістів виїхав, хтось мігрував цілими виданнями, хтось, навпаки, приїхав.

Що залишилися в Криму «корінні» журналісти або зуміли переформатуватися під нову реальність, або, можливо, допрацьовують на півострові останні дні. Ну і відповідно, ставши де-факто частиною Росії, Крим розділяє разом з нею нині «почесне» 148-е місце в рейтингу свободи преси, який складає «Репортерами без кордонів». З України він був на 22 позиції вище.

Зачистка телеефіру

Захоплення людьми у військовій формі без відзнак держтелерадіокомпанії «Крим» і Радіотелевізійного передавального центру (РТПЦ) стався на початку березня 2014 року, незабаром після того, як під контроль російських військових перейшли основні органи влади республіки. Враховуючи недавні визнання Володимира Путіна про те, що кримська кампанія була спланована, захоплення телеефіру, схоже, був її частиною. Першим було відключено мовлення телерадіокомпанії «Чорноморська», яка пропрацювала в Криму 20 років. На належних їй передавачах донині віщає телеканал «Росія 24». Через кілька днів з телеефіру були витіснені і інші всеукраїнські канали - їх частоти також дісталися російському телебаченню: каналу Міноборони «Зірка», НТВ, РЕН-ТВ, «Першому каналу», телебаченню Татарстану і іншим, тут же були розгорнуті корпункти деяких федеральних каналів ( більшість без проблем працювали в Криму і раніше)

«Чорноморська», однак, не здавалася і зробила кілька спроб з'ясувати, в чому справа, і повернутися в ефір. Керівництво РТПЦ відповідало, що мовлення припинено за «незалежних від них причин». Уже в червні українські канали в Криму зникли з пакетів кабельних операторів, і тепер бажаючі можуть подивитися їх тільки в інтернеті або по супутнику. Кореспонденти цих каналів після численних випадків нападу на журналістів з боку «народного ополчення» (з березня по червень зафіксовано понад ста таких випадків) намагаються не працювати в Криму відкрито. Виняток - український телеканал «Інтер», який працює на півострові, отримавши акредитацію в російському МЗС (на момент акредитації 29% «Інтера» належало російському «Першому каналу»). Але й це на практиці не допомагає телеканалу отримувати коментарі від представників влади і потрапляти на засідання уряду республіки.

Найбільш часто журналісти піддавалися нападам в березні минулого року, коли доля півострова ще не була вирішена остаточно.

7 березня під час штурму військової частини А-2355 в Козачій бухті в Севастополі «народне ополчення» жорстоко побило журналістів, у тому числі знімальну групу телеканалу «Інтер» і кореспондента « Руській планети »Павла Нікуліна. Крім синців і ударів у журналіста Андрія Цаплієнка був діагностований перелом ребер, кореспондент Олена Механік ще довго відходила від емоційного шоку. На наступний день козаки з общини «Соболь» в центрі Сімферополя пограбували прес-поінт Assotiated Press. У очевидців події теж відібрали техніку, погрожуючи вогнепальною зброєю. Перед самим референдумом 16 березня «спецназ Криму» обшукав журналістів, які проживали в готелі «Москва», розбив деяким техніку і відібрав флеш-карти. Зараз працювати стало не набагато легше. Наприклад, 14 березня вже цього року в сімферопольському парку Тараса Шевченка поліцією і «ополченням» був затриманий журналіст ТВ Polsat News Томаш Кулаковський за те, що брав інтерв'ю у активіста з стрічкою кольорів прапора України.

Складнощі в роботі непідконтрольних кримським і федеральним властям ЗМІ створили ситуацію, коли в Росії і навіть в самому Криму аудиторія нічого не знає про численні обшуки та арешти, політичних переслідуваннях інакомислячих. Замість цього в ефірі транслюються бравурні, але все ж сумнівні матеріали про економічний підйом Криму, щасливих кримчан, зростанні числа туристів втричі (!) Та інших економічних успіхах, що не підтверджуються навіть офіційною статистикою. На «Першому каналі» домовилися до шторму біля берегів Сімферополя., - пише издание zakryma.ru

Єдиним «старим» кримським телеканалом, який залишився в ефірі і дозволяє собі працювати за журналістськими стандартами, в тому числі сумніватися в успіхах місцевої влади, залишається кримсько-татарський канал ATR. Незважаючи на те що з його ефіру давно зникли дискусії про юрисдикцію Криму і вся лексика, яку можна розцінювати неоднозначно, тиск на ATR не слабшає. Після офіційних попереджень туди прийшли з обшуком, а зараз влада затягують з реєстрацією. У підсумку 1 квітня закінчується перехідний період для ЗМІ, і телеканал може залишитися без ефіру. У ці дні проходить телемарафон на захист ATR, який представляє для кримських татар насамперед культурну національну цінність.

Переслідування інтернет-ресурсів

Першого березня 2014 року в Криму був захоплений офіс Інформаційного прес-центру (IPC) та Центру журналістських розслідувань. IPC багато років надавав майданчик для публічних дискусій всім без винятку рухам і політичним силам, а розслідування Центру не раз піднімали хвилю в кримському медіапросторі, розкриваючи розкрадання на держзакупівлях бюджетних коштів. Захоплення не був узгоджений з командирами «народного ополчення», і в цей же день будівля звільнили. Однак незабаром Центру довелося покинути багато років орендоване приміщення в сімферопольському Будинку профспілок, а потім його майно було на півроку арештовано разом з майном телекомпанії «Чорноморська».

Після того як співробітників видання почали викликати на бесіди в прокуратуру і ФСБ, було прийнято рішення перемістити редакцію до Києва.

Розумність такого рішення підтвердили недавні обшуки в будинках співробітників Центру . Цей випадок не поодинокий - до Києва переїхало також інтернет-видання BlackSeaNews, зі Львова працюють «Події Криму», покинули півострів і деякі незалежні журналісти. Інтернет-видання, які все ж вирішили залишитися в Криму, намагаються адаптуватися до нових умов, але виходить не у всіх. Наприклад, навіть незважаючи на те, що Крим покинула частина журналістів керченського сайту Kerch.Fm, керівництву вдалося його зареєструвати і продовжити роботу. А от видання QHA (Кримське агентство новин) так і не змогло отримати реєстрацію в Роскомнадзоре.

Проблем ні з реєстрацією, ні з допуском до органів влади не виникає у тих кримських ЗМІ, які з лютого минулого року активно підтримували проведення операції по приєднанню Криму до РФ. А краще за інших становище у тих, хто був спеціально для цього створений. Мова йде про агентство «Кримінформ», керівником і формальним засновником якого є колишній головред кримської редакції «Нового Регіону» Максим Ніколаєнко.

Після того як власник «Нового Регіону» Олександр Щетинін став відкрито підтримувати події на Майдані, кримська редакція майже в повному складі перейшла на роботу в пропагандистське видання Новинне агентство Харкова (за даними «Нової газети», воно пов'язане з «Кремлівським кухарем» і власником компанії «Конкорд» Євгеном Пригожиним). Після цього частина співробітників влаштувалася в «Кримінформ», створене на початку березня 2014 року, «у дні, які назавжди будуть занесені в Історію Криму та його багатонаціонального народу», як говориться на сайті агентства в розділі «Про редакцію». З тих пір на майданчику «Кримінформ» проходить більша частина прес-конференцій представників органів влади, а співробітники видання не відчувають проблем з доступом до інформації.

Цікаво, що не так, як хотілося, складаються справи в Криму у побіжного українського олігарха Сергія Курченко, з ім'ям якого пов'язують холдинг «Скіф Медіа» (до якого входить агентство «Криммедіа»). Він так і не зміг запустити в Криму друковане видання. Офіційно - через відмову потенційних партнерів, видань «Аргументи і факти» та ВД «Коммерсант».

Переділ радіочастот Сьогодні в Криму фактично не працює жодна радіостанція, що віщає тут до 2014 року. Спочатку радійників обіцяли зберегти за ними частоти згідно з ліцензіями, виданими України. Однак до Федерального закону про приєднання Криму були прийняті поправки, і Роскомнадзор в стислі терміни провів новий конкурс. Колишні власники радіочастот назвали умови його проведення дискримінаційними, оскільки в потрібні терміни підготовки документів (перереєстрація та отримання мовної ліцензії) вкластися не змогли фізично. Але це якось вийшло у фірми брата колишнього глави Рескомінформу Криму, державного «Першого кримського телеканалу», і колишнього технічного працівника радіо «Ассоль» (входило в холдинг «Чорноморської») Олексія Амеліна. Шість заснованих ним юридичних осіб отримали стільки ж частот, скільки всі російські мовники разом узяті. За даними джерел, свої перемоги в Роскомнадзоре Амелін координував з кримським віце-прем'єром, міністром інформації Криму Дмитром Полонським.

Друковані ЗМІ

З друкованими ЗМІ ситуація склалася аналогічна. Українські газети не возять до Криму вже більше року, частина кримських видань відчуває труднощі з реєстрацією. Так, не вдалося перереєструвати газети «Події» та «Авдет». На кримських прилавках ви не знайдете «Нову газету», але «Российская газета» продається скрізь. Традиційно популярна в Криму газета «Кримська правда», яка остаточно впала в шовіністичний чад. Газета Держради республіки «Кримські вісті» трудиться на тій же ниві - спочатку таврує «п'яту колону» (в тому числі і автора цієї статті), а потім скаржиться на потік доносів в редакційній пошті. Першого квітня в Криму завершується перехідний період, відпущений засобам масової інформації для реєстрації за російським законодавством. В умовах, коли залишки незалежних видань і журналістів виявляться фактично поза законом, сприятливих прогнозів робити не доводиться - березневі обшуки у журналістів можна розцінювати як привіт тим, хто залишився і пише в Криму чи про Крим. Схоже на те, що влада республіки все ж марять про повну зачистку інформаційного простору. Щоб, незважаючи на те, що насправді відбувалося або відбувається на півострові, про нього говорили або добре, або ніяк.

за матеріалами: nr2.com.ua